22.12.2019
Kategorie: PR Tipy

Jak se konečně zbavit ochromující úzkosti?

Strach neměl jen pohádkový Nebojsa a i ten se nakonec začal bát. Rozhodně není důvod se za něj stydět. Naopak jde o přirozenou biologickou emoci, díky které se vyhýbáme situacím, jež by nás mohly ohrozit na zdraví či dokonce na životě. Na druhou stranu je třeba rozlišit tzv. zdravý strach, tedy opodstatněnou obavu z něčeho konkrétního a úzkost. Tu lze definovat jako nadměrný strach z něčeho, co se pravděpodobně vůbec nestane. Pokud k úzkostem dochází pravidelně a projevy se stupňují, hovoříme o úzkostlivé poruše. Ta může velmi komplikovat život, ale naštěstí ji lze výrazně potlačit a v lepším případě se jí zcela zbavit.

Úzkostná porucha označuje velmi časté duševní onemocnění a řadí se k neurotickým poruchám. Je pro ni charakteristický nadměrný, nepříjemný a opakující se pocit úzkosti. Oproti psychózám však osoby trpící úzkostnou poruchou neprochází narušením osobnostní stránky a nedochází u nich ke změně vnímání reality.

K typickým příznakům úzkosti patří nepříjemné tělesné pocity, jako jsou bušení srdce, pocení, svírání hrdla, ale také mnohem intenzivnější stavy zvané panická ataka, kdy člověk nabývá dojmu, že ztrácí kontrolu nad svým myšlením, neovládá své tělo a může si myslet, že zešílí nebo zemře. Nic z toho se nakonec nestane, panická ataka do několika minut ustoupí.

Lidé, kteří se potýkají s panickou atakou pravidelně, mnohdy vůbec netuší, jak se zbavit pocitu úzkosti a vrátit se zpět do života. Ignorace léčby přitom obvykle vede ke stupňování záchvatů a celkovému zhoršení nemoci. Pak nezbývá než vyhledat odbornou pomoc a řešit problém společně s odborníkem v rámci kognitivně-behaviorální terapie nebo farmakoterapie.

Na otázku, co pomáhá na úzkostné stavy, se přitom nabízí poměrně dost uspokojivých odpovědí. K nejefektivnějším metodám patří minimalizace duševního přepětí a tělesného vyčerpání. Přiměřená tělesná aktivita je naopak velmi účinná, stejně jako různé formy relaxace včetně meditace.

Úzkosti mohou gradovat v důsledku pravidelné konzumace alkoholu v nadměrném množství – etanol sice zprvu přináší pocit úlevy, ale jde pouze o dočasný stav, který nemoc zhoršuje. Alkoholickým nápojům, marihuaně a dalším látkám ovlivňujících psychiku by se proto měli lidé trpící úzkostlivou poruchou zcela vyvarovat.

Inspiroval vás článek? Řekněte o něm přátelům: