
Digitální hřbitovy usnadňují správu pietních míst i přístup pozůstalým
Podle zákona o pohřebnictví má každá obec povinnost zajistit správu a údržbu pietních míst. V České republice existuje přibližně 11 tisíc hřbitovů, včetně církevních, židovských a vojenských hřbitovů, přičemž většinu spravují města a obce. Přístupy k této povinnosti se ale liší – zatímco některé obce stále využívají tradiční papírové archy s nákresy, smlouvami a tabulkami, jiné přecházejí na moderní digitální pasporty. Digitální hřbitovní aplikace umožňují rychlejší přístup k informacím a jejich jednodušší správu.
Digitální pasporty jako nástroj pro přehlednou správu
Obce, které zavádějí digitální hřbitovní pasporty, vytvářejí mapové aplikace, ve kterých se nachází kompletní dokumentace o jednotlivých hrobových místech. Tím se usnadňuje práce nejen pro místní samosprávy, ale i pro pozůstalé. Například obec Otnice na Vyškovsku zavedla digitální pasport, což znamenalo významné zjednodušení administrativních procesů spojených s pronájmem hrobových míst. Podle starosty obce Pavla Mezuláníka je tato aplikace veřejně přístupná, interaktivní a přehledná.
Podobně hovoří i Bohumila Hrazdírová, místostarostka obce Telnice. Díky aplikaci mohou obyvatelé na webu obce nahlédnout na fotografie hrobů, nájemní smlouvy a data o době pronájmu. Aplikace navíc automaticky hlídá konec nájemní doby a včas informuje obecní úřad o nutnosti obnovy smlouvy.
Výhody digitálních pasportů
Digitální pasporty přinášejí několik významných výhod. Klíčovou roli hrají detailní letecké snímky a přesné geodetické zaměření hrobů, které pomáhá vytvořit přehledné mapy hřbitovů. Společnost TopGis, specializující se na geoinformační systémy, například používá ortofotomapy s rozlišením jednoho centimetru na pixel, což umožňuje vytvořit velmi přesnou mapu hrobových míst. U hrobů pod stromy využívají mobilní laserové skenery, aby zajistili přesné zaměření i v obtížně dostupných lokalitách.
Aplikace navíc umožňuje připojit k jednotlivým hrobům fotografie náhrobků, údaje o nájemcích, zemřelých i všechny související smlouvy a dokumenty. Celý systém pak tvoří jakousi elektronickou hřbitovní knihu, která se dá snadno aktualizovat a spravovat.
Komplexní správa hřbitova
Digitální pasportizace nabízí také možnost propojit správu hřbitova s dalšími oblastmi, například se správou zeleně a mobiliáře. Tento přístup zajišťuje, že správci mají na jednom místě všechny potřebné údaje pro plánování údržby i budoucího rozvoje hřbitova. Drahomíra Zedníčková z TopGisu doporučuje spojit digitalizaci hřbitova s pasportizací přilehlých prvků, což umožňuje mít ucelený přehled o celém pietním místě.
Přínosy pro pozůstalé i úředníky
Digitální hřbitovní pasporty přinášejí úlevu nejen pro úředníky, ale i pro pozůstalé. Pozůstalí mohou snadno vyhledat hrob svých blízkých, zjistit informace o pronájmu místa a sledovat volné hrobové prostory. Pro obce představuje digitalizace výrazné zjednodušení každodenní agendy spojené s údržbou hřbitova, správou smluv a komunikací s občany.