23.11.2018
Kategorie: Zdraví

Tipy, jak se zbavit stresu a naučit se jej zvládat

Každého z nás někdy trápí stres a frustrace. Ať je to z pracovních či osobních důvodů, někdy to na každého z nás dolehne. Pojďme se společně podívat, jak se tohoto stresu zbavit nebo jej alespoň minimalizovat.

Odpočinek pohybem

Naprosto nezbytné je zařadit do svého režimu aktivní odpočinek pohybem. Nedovolte, aby vás na cestě za vlastní kariérou zradilo vaše zdraví. Stresové hormony je třeba odplavovat pravidelným a pro vás příjemným pohybem, nejlépe s partou kamarádů, se kterými si rozumíte, zvláště tehdy, jestli osamělé supění v posilovně je pro vás ten nejhorší trest. Na západě již dávno vědí, že schopní, efektivní a tudíž vysoce cenění manažeři nejsou ti, kdo sedí v práci 12 – 18 hodin, ale ti, kdo si svůj čas dokáží zorganizovat a svůj pracovní kolektiv nestresovat svými neurózami a problémy. S úsměvem pozorují pachtění českých workoholiků a přátelsky je při odchodu za odpočinkovým sportem upozorňují, že tato sorta manažerů je určena k vyhynutí jako dinosauři.

Nebraňte se vyzkoušet nové sporty, které jste nezkusili. S překvapením například zjistíte, že golf není jen pro snoby, na koni se můžete naučit jezdit i po čtyřicítce a svižnější procházka s vděčným psem vašich dětí vás doslova nabije novou radostí ze života a energií, ač jste při příchodu z práce původně mysleli, že jestli nepadnete únavou dnes, tak již nikdy a sport byl po míšní punkci to poslední, na co jste původně měli náladu. Vašim blízkým workoholikům pro vybočení z jejich stereotypu darujte místo nudných dárků nějaký nevšední zážitek.

Příjemné uvolnění

Pro náš spánek, zlepšení koncentrace, celkové zklidnění a vyladění osobnosti je nezbytné příjemné uvolnění. Pomůže vonná lázeň, masáž, krásná hudba a chvíle s přáteli, výborná jsou jogínská cvičení a na uklidnění a celkovou koncentraci je neocenitelný a stále nedoceněný autogenní trénink. Zpočátku se vám nepovede vyvolat zklidňující pocity, chce to trpělivé nacvičování. Mysl bude zprvu skákat jako splašená opice a odbíhat od koncentračních cviků k banálním tématům a starostem, postupně se však soustředění bude stále zlepšovat. Ideální je zařadit toto cvičení na ráno a na večer, kdy nám pomůže s usínáním. Když se budete umět tímto způsobem uklidnit, postupně toho pocitu budete dosahovat rychleji a snáze, až pak můžete dokonce těmito cviky rozpustit fyzické i duševní strázně od panické poruchy ke chronickým bolestem.

Plánování času

Nyní se zaměříme na plánování času. Optimální je zamyslet se večer nad tím, co je třeba udělat příští den či výhledově do dnů budoucích a roztřídit plánovaný program na:

  • věci, které hoří
  • záležitosti, které je nutné udělat
  • věci, které by bylo ideální, kdyby se podařilo alespoň začít nebo udělat zčásti

Sepsání na papír vás zbaví neustálých vtíravých strachů, abyste něco důležitého nezapomněli a mnohem lépe se vám bude usínat. Patrně vymizí nebo se zredukují i nepříjemné sny, že někde předvádíte na veřejnosti něco, na co jste se nepřipravili, někam dorazíte nazí či vás někdo honí a nemůžete utíkat a ve vašem úkolu, který máte splnit, vás potkává tisíce překážek jako v pohádce O kohoutkovi a slepičce.

Nad vypsanými úkoly se zamyslete a naplánujte si je reálně z časového hlediska. Nikdy neplánujte více jak 60% vašeho času, není možno vypustit nutnou operativu a v případě, že byste se se dostali do časového skluzu, snadno byste plánování vzdali. Většina úkolů se vám zpočátku také protáhne nad plánovaný rámec. Úkoly si seřaďte v jednotlivých třech kategoriích podle pořadí jejich důležitosti.

Po příchodu do práce

Po příchodu do práce tu nejdůležitější a nejnepříjemnější věc udělejte jako první, ať vám pomyšlení na ni nekazí zbytek dne. Pokud vedete tým pracovníků, zkuste po ránu pořádat bleskové desetiminutové porady, kdy proberete, co je potřeba ten den udělat a jaké jsou vaše preference. Je třeba vašim lidem vysvětlit, které úkoly považujete za nejdůležitější a proč. Poptejte se taky na jejich úkoly a jejich priority a slaďte si program. Jestli je právě toto vaše slabé místo, snažte si doplnit znalosti efektivní a asertivní komunikace z literatury a nácvikových kurzů těchto technik. Neuškodí ani trénink zaměřený na vedení porad. Jakmile vaši lidé pochopí, co se od nich na těchto schůzích čeká, že musí být struční a že další věci se probírají obšírněji jindy a jinde, naučí se to. Neklesejte na mysli, když se vám zpočátku nepodaří stihnout vše v deseti minutách, postupně to všichni zvládnete.

Pokud v managementu nepracujete a trpíte neustálým přetěžováním ze strany vašich šéfů, nácvik asertivity pro vás bude přímo blahodárný. Je třeba trvat na explicitním popisu pracovních povinností pro vaši pozici. Popis pracovního místa a vaše práva a povinnosti je něco, co by v dobré firmě nikdy nesmělo chybět, máte na to nárok. Nenechte se odbýt tím, že musíte být flexibilní a pružně se požadavkům přizpůsobovat, často je to jen zástěrka pro neschopného manažera plánovat činnost, nebo pro manipulátora situaci vědomě znepřehlednit a na vás hodit cokoliv. Při takovém šéfovi byste mohli skončit vyzvedáváním jeho dětí ze školy a nošením jeho prádla do čistírny či vytíráním kanceláře. Mnoho nedorozumění pramení ve firmách z toho, že lidé prostě předpokládají, že toto není jejich starost a dělat by to měl někdo jiný. Kamenem úrazu často bývá právě to, že není jasné, kdo tím vykonavatelem takové povinnosti má být. Vyjasněné pracovní pozice patří mezi naprosté nutnosti firem a jsou také jednou z podmínek pro certifikaci norem kvality ISO.

Když se dostane do situace, kdy se na vás práce doslova valí a nestíháte, je potřeba říci při zadávání dalších úkolů svým šéfům, kdy se k nově zadanému úkolu asi dostanete a jaké preference v předcházejících činnostech, které ještě musíte dodělat, máte. Práci, která patří do vaší kompetence odmítnout nemůžete, ale můžete se jí často s úsměvem zbavit beze stresu tím, že pokud spěchá, bude zadána někomu jinému. Váš šéf bude totiž vědět, že se věnujete pro něj důležitějším činnostem.

Inspiroval vás článek? Řekněte o něm přátelům: